sunnuntai 17. huhtikuuta 2016

MIELEN KEVÄTSIIVOUS


Kevätsiivous on rutiini, mikä toteutetaan joka ikinen vuosi, kun ilmat alkavat lämmetä, linnut herättävät kauniilla laulelulla ja ulkona alkaa valoistua ja pidentyä päivät. Mutta minne jää mielen kevätsiivous? Olen viime aikoina ajatellut asiaa ja aloittanu tähän mennessä mielen kevätsiivouksen todella hyvin.

Stressittömään mielentilaan vaikuttaa moni muukin asia, kuin vain positiivinen ja iloinen asenne. Sillä nämä asiat olen itse omannut aina. Muun muassa näihin seuraaviin asioihin olen alkanut kiinnittää enemmän huomiota. 

OMA HYVINVOINTI:
Olen viime aikoina ollut laiska menemään nukkumaan ajoissa, kun on kaikkea muutakin tekemistä muun muassa selailla instagramissa kuvia, selailla facebookkia ja tekstailla ystävien kanssa Whatsappissa, mutta sitten myös huomannut sen, että minulle riittää ne 7h yöunet. Pidän silti ravinnostani huolta ja liikun melkeinpä päivittäin. Tunnin mittaiset lenkit ovat minulle normaalia nykyisin, sillä se on nytten minun lempipuuhaa. Olen nyt muutenkin todella kiireinen. Katsoin juuri tulevaa viikontapahtumia ja minulla on vapaata vain tiistaina ja torstaina. Mutta se on ihan hyvä asia. :) Liika stressi on pahaksi, mutta liikunta tasapainoittaa sitäkin.

PÄÄSTÄ KAIKKI ULOS:
Yleensä, kun mieleeni painaa jokin asia niin istahdan yleensä peilin eteen, vedän syvään henkeä ja kysyn itseltäni, että mikä on ja että onko tämä stressailemin sen arvoista. Kirjoitan myös ylös kaikkia asioita, ja olen alkanut kirjoittelemaan iPhonen muistioon niin sanotusti pieniä runoja, joilla tuon kaiken ulos. Minulla on myös viisi todella tärkeää ystävää, joille voin päästää kaikki ulos ja he kuuntelevat ilomielin. Sitähän varten ystävät ovat olemassa.

RENTOUDU VÄHÄN:
Kun iskee kiireisiä viikkoja, kiireisiä päiviä niin unohtuu täysin höllätä ja jättää asiat sivuun. On siis tärkeää antaa itselle olalle taputuksia kaikista pienistäkin saavutuksista ja antaa elämän viedä. Pidä viikossa muutamia tunteja tai jopa päiviä, jolloin teet kaikkea niitä asioita, joista nautit ja osaat rentoutua. Itse käyn muun muassa saunomassa tai kaffittelemassa ystävien kanssa, jolloin rentoudun ja jätän kaikki murheet/kiireiset asiat sivuun. 

Nyt laitan läppärin kiinni ja jatkan omaa rentoutumishetkeä. Hyvää sunnuntaita! :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti