torstai 28. huhtikuuta 2016

ELÄMÄNHALLINTA


"DEAR STRESS, LET'S BREAK UP."

Stressinhallinta ja elämänhallinta kävelevät käsikädessä. Kun osaa erottaa eustressin ja distressin toisistaan, niin osaa hallita stressiä : muun muassa olla miettimättä liikaa negatiivisia asioita tai purkaa sen liikuntaan, niin elämäkin alkaa näyttää valoisemmalta.
 Eli siis eustressi on niin sanotusti "hyvä" stressi, jota tarvitsemme koko aika, jotta asiat hoidetaan hyvin. Distressi on taas "paha" stressi, joka on pitkämuotoinen ja todella negatiivinen asia. Siitä voi jopa syntyä depressio (masennus). 

MITEN VOI HALLITA ELÄMÄÄNSÄ? 

Tämä kysymys saattaa kuulostaa helpolta, mutta todellisuudessa sen toteuttaminen on todella vaikeata.
1. Ensinnäkin sinun täytyy erottaa asioita, mitkä tuottavat sinulle iloa ja mitkä ärtymistä. Kirjoita nämä iloiset ja ärsyiset asiat muistiin, niin se helpottaa huomasti.
2. Sen jälkeen mieti, milloin viimeksi koit näitä positiivisia ja negatiivisia asioita? 
3. Mieti myös heti perään, miksi et ole tehnyt näitä asioita pitkään aikaan?
4. Joko toteutat ne tai sitten koitat unohtaa niitä asioita

Laitan tähän perään esimerkin, niin tämä selkenee.

"1. Iloinen asia/ postiviinen asia: Lenkkeily, syöminen
     Ärsyttävä asia/ negatiivinen asia: Liian vähäinen unen saanti

2.Positiivisen asian koin viikko sitten, enkä ole sitä lähiaikoina toteuttanut, koska on ollut huonoja säitä ja olen ollut todella kiireinen koulun suhtein. 
 Negatiivinen asia; lähi aikoina, kun päivisin ei ole aikaa tehdä kaikkea, niin illat venyvät ja uni vähentyy."

Lopuksi, kun olet listannut asioita, niin sinun on helppo saada elämähallintaan. Tiedät, mitkä asiat ovat huonoja sinulle ja mitä asioita kannattaa tehdä useimmin. Elämä on aina valoisempaan, kun osaa olla stressailematta kaikesta turhasta. Purkaa stressisi tosiaan esimerkiksi lenkkeilyyn tai muuhun urheiluun. Se tuntuu mielyttävän hyvältä! 

Oikein ihanaa ja riemukasta vappua teille kaikille! :) 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti